سنگ شجر چیست و چگونه سنگ سجر رشد می کند ؟

سنگ شجر چیست و چگونه سنگ سجر رشد می کند ؟

سنگ شجر یا دندریت استون (dendrite stone) نوعی سنگ عقیق است که به دلیل وجود شکل درخت در این سنگ نام آن را شجر یعنی درخت نامگذاری کرده اند ، زیبایی این سنگ بسیار چشم نواز ، خاص و منحصر به فرد است که طرح دندریتی آن هر چه بیشتر باشد در قیمت نهایی تاثیر خواهد گذاشت . همراه ما باشید تا در این مقاله سنگ شجر را به صورت کامل معرفی کنیم .

سنگ شجر

سنگ شجر ، نوعی سنگ عقیق با نقوش و طرح‌های منحصر به فرد است که به دلیل شباهت این نقوش به درختان ، شجر نامیده می‌شود این سنگ ، در رنگ‌ های مختلفی مانند خاکستری ، سفید ، قهوه‌ای و سبز یافت می‌شود و در ایران ، یمن، هند و برزیل استخراج می‌شود .

به جرئت می توان گفت که سنگ شجر زیباترین و چشم توازترین عقیق می باشد و سنگ شجر معروف که نوعی عقیق می باشد به دلیل وجود ناخالصی‌ هایی مانند منگنز و آهن ، طرح‌های دندریتی (دندریت یا دارینه ساختارهای منشعب و شبیه شاخه درخت در نورون‌های عصبی هستند و به این طرح ها دندریتی گفته می شود ) شبیه به درخت بر روی آن ایجاد می‌شود که این طرح‌های شگفت انگیز و زیبا ،  در رنگ‌های مختلفی مانند سبز ، قهوه‌ای ، و سیاه دیده می‌شوند .

نحوه ایجاد شدن سنگ شجر

نحوه تشکیل سنگ شجر بدین صورت است که دی اکسید منگنز و دی اکسید سیلیسیم درون Ph های نزدیک بـه هم متبلور مـی شوند ولی تبلور و انجماد کریستالی دی اکسید منگنز مقداری زودتر از شبکه کریستالی سیلیس مـی باشد .

اما سوالی که مطرح است این است که نقش های انگشتر شجر چگونه به وجود می آید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم زمانی کـه کریستال سیلیس بـه شکل ژله ای وجود دارد، دی اکسید منگنز بـه شکل دندریتی رشد کرده و متبلور مـی شود و بعد از آن حالت ژله ای سیلیس سرد مـی شود و این تاخیر زمانی تبلور بین دو ساختار است کـه سبب ایجاد و ثابت ماندن این اشکال داخل سنگ ها مـی شود.

در مرتبه بعد گوهر تراش با تشخیص مسیر و لایـه نقش، بـه تراش سنگ مشغول می شود و اینجاست کـه تجربه و ذوق هنرمند نگین تراش است که چگونه بتواند نقش های زیبا را از دل سنگ بیرون بکشد . این نوع را کـه شکل گیری بلور و ایجاد تصویر داخل آنـها بـه شکل همزمان مـی باشد سنگ شجر اولیـه (پایـه) نام نهاده اند . بیشتر ساختار های تشکیل شده درون این گونه از تصاویر بـه شکل سه بعدی مـی باشد .

نحوه ایجاد شدن سنگ شجر

نحوه ایجاد شدن سنگ شجر

تاریخچه سنگ شجر

سنگ شجر ، از دیرباز مورد توجه انسان بود که قدمت استفاده از این سنگ به دوران باستان نیز برمی‌گردد همچنین در مصر باستان ، از سنگ شجر برای ساخت طلسم و جواهرات استفاده می‌شد و در یونان باستان ،نیز این سنگ را نمادی از باروری و فراوانی می‌دانستند و در روم باستان ، از سنگ شجر برای دفع ارواح شیطانی و محافظت در برابر خطرات استفاده می کردند .

تاریخچه سنگ شجر

تاریخچه سنگ شجر

همچنین در ایران ، سنگ شجر از زمان‌ های قدیم مورد استفاده بوده حتی در دوران صفویه ، از این سنگ برای ساخت ظروف و اشیاء تزئینی استفاده می‌ کردند و در دوران قاجار نیز ، سنگ شجر به عنوان نگین انگشتر و گردنبند مورد استفاده قرار می‌گرفت .

و امروزه ، سنگ شجر در سراسر جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد  از این سنگ برای ساخت انواع زیورآلات و اشیاء تزئینی استفاده می‌شود سنگ شجر به دلیل زیبایی و خواص منحصر به فردی که دارد ، به عنوان یک سنگ قیمتی نیز شناخته شده است .

 

بیشتر بدانید :‌ خواص انگشتر عقیق 

 

خواص سنگ شجر

سنگ شگفت انگیز شجر خواص روحی و هم خواص جسمی دارد که در پایین به آن ها اشاره کرده ایم :

خواص سنگ شجر

خواص سنگ شجر

خواص روحی و روانی سنگ شجر :

  • افزایش آرامش و صبر
  • تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس
  • دفع انرژی‌های منفی و ایجاد حس مثبت
  • کمک به تمرکز و افزایش قدرت تفکر
  • ایجاد تعادل در چاکراها

خواص جسمی سنگ شجر :

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود گردش خون
  • تسکین دردهای عضلانی و مفصلی
  • کمک به درمان بیماری‌های گوارشی
  • تنظیم فشار خون

بهترین سنگ شجر در ایران

سنگ شجر جزو سنگ های بسیار محبوب بوده و سه نوع سنگ شج در بازار ایران به فروش می رسد که در ادامه به معرفی این سه نوع خواهیم پرداخت :

سنگ شجر یمنی

سنگ شجر یک نوع عقیق بوده و بهترین سنگ شجر که در ایران می شود تهیه کرد شجر یمنی است که گران ترین شجر محسوب می شود چرا که یمن مهد سنگ عقیق بوده و گران قیمت ترین و زیباترین سنگ های عقیق ، عقیق یمنی است و سنگ شجر نیز از این قاعده مستثنی نیست .

سنگ شجر خراسانی

دومین سنگ شجر معروفدر ایران سنگ شجر قائن است که از معادن شهر قائن استخراج می شود و جزو عقیق خراسانی است و جزو بهترین سنگ شجر های ایران شناخته می شود و اکثر سنگ شجر های ایران از این نوع می باشد .

 

آیا شمال هم به این سنگ شجر جذاب علاقه دارید یا اطلاعات بیشتری از این سنگ دارید ؟‌

دسته‌بندی: سنگ شناسی

پر فروش ترین محصولات شکنج

  • 1,919,000تومان

  • 388,850تومان

  • 611,050تومان

  • 494,900تومان

آخرین مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه