فرق طلا با جواهر چیست؟ همه چیز درباره خرید آنها

فرق طلا با جواهر چیست؟ همه چیز درباره خرید آنها

آیا فرق طلا و جواهر را می دانید ؟ تا به امروز از خود پرسیده اید فرق طلا با جواهر در چیست ؟ شاید در نگاه اول برای شما تفاوتی نداشته باشد که بدانید چه تفاوتی بین طلا و جواهر وجود دارد و به طور کلی فرق طلا و جواهر در چیست؟ در این مطلب سعی می کنیم تمامی موارد مربوط به تفاوت های این دو را به شما بگوییم تا شما بتوانید در حین خرید با اطمینان بیشتر خریدتان را انجام دهید. همراه ما باشید.

همه ی ما به عادت کلمه طلا و جواهر را با هم به کار می بریم و به درستی درباره آن ها اطلاعات کافی نداریم و همیشه حین خرید این سوال برایمان پیش می آید که فرق بین طلا و جواهر چیست و برای خرید کدام یک از آن ها بهتر است .

امروز ما در کنار شما هستیم تا مطالب مفید و جامعی برای شما بیان کنیم تا با توجه به معیار های خودتان از خرید طلا یا جواهر را بدانید سپس خرید برایتان آسان می شود و به راحتی می توانید یک انتخاب درست بین طلا و جواهر داشته باشید برای خرید طلا یا جواهر فقط کافیست سری به فروشگاه طلا و جواهر شکنج بزنید تا با خاص ترین نمونه ای از زیورآلات رو به رو شوید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید .

طلا چیست ؟

نماد شیمیای این عنصر AU  از نام لاتین آن aurum که به معنی (( درخشش سپیده دم  )) گرفته شده است ، طلا فلزی است که شناخت آن به زمان های خیلی قدیم برمی گردد ، فلز ارزشمند طلا که به رنگ زرد بسیار براق که در قرار گرفتن در مقابل هوا و آب به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی ، خوردگی ، تیره و کدر نمی شود که یکی از بهترین ویژگی این فلز گران بها نسبت به فلز های دیگر است .

طلا چیست ؟فرق طلا با جواهر چیست ؟

طلا چیست ؟ فرق طلا با جواهر چیست ؟

 

طلا در ساخت تمامی زیورآلات بکار می رود ولی چون به تنهایی استحکام کافی را ندارد و بسیار نرم است با آلیاژ های (نیکل ، مس ، نقره ) دیگر ترکیب می کنند تا با پایین آوردن عیار آن قابلیت ساختش را بالا می برند . طلای خالص که همان 24 عیار است فقط در ساخت شمش طلا یا سکه استفاده می شود .

ساخت زیورآلات از طلای 18 عیار و 17 عیار که با شماره های 750 و 705 بر روی طلا جواهرات حک شده نشان دهنده میزان خلوص طلا چقدر است برای مثال 750 یعنی فقط 75 در صد از فلز طلا و 25 در صد دیگر آن از سایر آلیاژ ها بکار رفته است . این نکته را هم در نظر بگیرید که علاوه بر طلای زرد ، طلا رز گلد هم داریم .

جواهر چیست ؟ چه تفاوتی با طلا دارد ؟

کلمه ی جواهر یا Jewelry ، که برگرفته از کلمه jewel به معنی گوهر نام گرفته است . که عمر استفاده از جواهر در طول تاریخ به چند هزار ساله بشریت ادامه داشته و اولین نشانه ها از استفاه از جواهر به بیش از هفت هزار سال قبل برمی گردد . در این زیور ها از صدف ها و سنگ های زینتی بسیار زیبای بکار رفته که در کنار جنبه های زیبایی آن با اعتقادات پزشکی و جادویی هم همراه بود و که همین امر باعث تنوع رنگ و شکل سنگ ها بود که گوهر هم گفته می شود .

جواهر چیست ؟ فرق آن با طلا چیست ؟

جواهر چیست ؟ فرق آن با طلا چیست ؟

 

زیورآلاتی که از تلفیق طلا و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستند را جواهر می گویند که  سنگ های قیمتی پرکاربرد در جواهرات مثل زمرد ، الماس ، یاقوت کبود و یاقوت سرخ و سنگ های نیمه قیمتی مثل توپاژ  آمیتیس و سیتیرین نام برد وقتی که این سنگ ها بر روی محصولاتی که از طلا ساخته شده اند پیاده می شوند جواهراتی بسیار زیبا و خاص می شوند که ارزش آن ها نسبت به سنگ و وزن طلا متفاوت می باشد .

 

مطالب پیشنهادی : روش تشخیص نقره اصل 

 

فرق طلا با جواهر چیست ؟

حال با توجه به گفته های بالا فرق طلا با جواهر خواهیم پرداخت که شامل بخش های مختلف می شود :

فرق طلا و جواهر از لحاظ ظاهری :

اولین تفاوت طلا و جواهر ظاهر این دو می باشد که طلا با توجه به گفته های بالا می تواند از جنس طلا بوده و سنگ های قیمتی در آن استفاده نشده است  در صورتی که جواهرات ، شامل کهربا و مرجان، فلزات گرانبها، مهره‌ها و پوست‌ها می باشد که دارای رکاب طلا و یا نقره بوده و اشکال متنوع تری نسی به طلا دارد .

تفاوت خرید و فروش طلا و جواهر

طریقه خرید و فروش طلا و جواهر هم مانند قیمت آن ها متفاوت است حال برای شما نحوه محاسبه هر کدام را بطور جدا نوشته ایم تا هنگام خرید و فروش بدانید که چه سود و زیانی را متحمل می شوید .

فرق طلا با جواهر چیست ؟

فرق طلا با جواهر چیست ؟

 

خرید طلا : قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده ( بین 7 تا 8 درصد )

خرید جواهر : قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده  ( 15 تا 20 درصد ) همانطور که مشاهده می کنید در طلا سود کمتری برای فروشنده دارد اما در جواهرات اینگونه نیست . خب تا این جای مطلب کامل باید فرق طلا با جواهر رو فهمیده باشید .

فرق فروش طلا و جواهر چیست؟

فروش طلا در طلافروشی: اگر شما بخواهید طلای خود را بفروشید هنگام مراجعه به طلا فروشی، دستمزد ساخت و سود فروشنده کم و به قیمت روز طلای شما خریداری می‌شود و در بسیاری از مواقع در حین فروش طلا شما ضرر زیادی را متحمل نخواهید شد.

فروش جواهر در طلافروشی: برای فروش جواهر هم به همین صورت است که سود فروشنده از قیمت کل کم می شود. اما به‌علاوه‌ی آن، افزایش یا کاهش قیمت جواهر نیز با قیمت در زمان خرید مقایسه، مابه‌التفاوت آنها محاسبه و قیمت جواهر به فروشنده پرداخت می‌شود. در واقع مزد ساخت جواهرات که از قیمت نهایی کم می‌شود، شامل بهای سنگ‌های به‌کار رفته در محصول به‌علاوه‌ی اجرت ساخت پایه‌ی جواهر و مخراجی و سایر هزینه‌هاست.

سعی کنید همیشه فاکتور خرید جواهر را نزد خود نگهداری کنید. چون هنگام فروش محصول به آن نیاز خواهید داشت. جواهر فروشی‌های معتبر هنگام فروش تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند این در حالی‌است که اگر فاکتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممکن است ضرر زیادی را متحمل شوید. این موضوع در فروش طلا نیز صدق می کنید.

خرید طلا و جواهر از فروشگاه شکنج

برای خرید انگشتر طلا و یا خرید جواهر می توانید به محصولات فروشگاه شکنج سر بزنید تا از بین محصولات خاص و متنوعی با زبان طراحی جدید و شیک پسند خریدتان را انجام دهید البته اگر سنگ قیمتی دارید که قصد خرید رکاب برای آنرا دارید می توانید با مشاوران ما در فروشگاه شکنج تماس حاصل کرده و درخواستتان را ثبت کنید .

 

در این مطلب سعی کردیم تمامی موارد مربوط به طلا و جواهر و فرق آنها به شما بگوییم تا شما بتوانید به طور کامل با آن آشنا شوید. به نظر شما فرق طلا با جواهر به غیر از اینایی که گفتیم میتونه توی چه چیز هایی باشه ؟

پر فروش ترین محصولات شکنج

  • 1,206,950تومان

  • 388,850تومان

  • 535,300تومان

  • 494,900تومان

آخرین مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه