روز ولنتاین چیست و چه روزی است و چرا روز عشق نامیده شده است

روز ولنتاین چیست و چه روزی است و چرا روز عشق نامیده شده است

ولنتاین چه روزی است و دلیل اینکه این روز انتخاب شده است چیست ؟ ولنتاین یکی از روزهای مهم است ( روز عشق یا عشاق ) که از سنت های قدیمی در بین جوانان است که می خواستند دوست داشتن و ابراز عشق خود را با دادن هدیه و کادو ابراز کنند ، در مورد این که ولنتاین چیست و چرا روز عشق نامیده میشود و ولنتاین در چه تاریخی است توضیحات کاملی داده ایم که می توانید مطالعه بکنید .

روز ولنتاین چیست و چه روزی است ؟

در مورد به وجود آمدن ولنتاین و این که روز ولنتاین چیست ؟ داستان های زیادی وجود دارد که ما در اینجا محتمل ترین آن را برای شما بازگو کرده ایم :

داستان های بسیاری در مورد روز ولنتاین وجود دارد, اما بسیاری از این داستان ها ممکن است که درست نباشد . یک از رایج رین داستان ها در مورد قدیسی به نام ولنتاین است که وی در قرن 3 میلادی در روم باستان کشیش بوده است .

اولین اعلام رسمی از ولنتاین توسط پاپ ژلازیوس در 14 ماه فوریه به مناسبت مرگ این کشیش رومی اعلام شد . اما ما نمی دانیم که پاپ ژلازیوس این روز را به افتخار این کشیش ولنتاین اعلام کرد یا یکی از دو کشیش دیگر به نام ولنتاین که به دلایل مذهبی کشته شدند. یکی از این افراد اسقف اینترامنا بود و دیگری به همراه چند تن از همکارانش در افریقا کشته شدند. ما در مورد این دو قدیس ولنتاین اطلاعات بیشتری نداریم و این کشیش ، روم باستان مشهورتراز آن دوتا کشیش قبلی است .

دلیل معروف شدن کشیش رومی با نام ولنتاین چیست ؟

اعتقاد بر این است که دلیل شهرت این کشیش جوان این بود که درسالی که امپراتور کلودیوس مانع ازدواج جوان ها میشد این کشیش که ولنتاین نام داشت از دستور امپراتور سرپیچی کرد و مخفیانه عروسی  زوج ها را در شهر برگزار میکرد . دلیل امپراتور این بود که جوانانی که ازدواج کرده اند سرباز خوبی نیستند . اما اسقف ولنتاین معتقد بود که ازدواج بخشی از اراده خدا در این جهان است. او به نام عشق شروع به برگزاری مراسم ازدواج مخفیانه در بین جوانان و گاهی حتی در میان جوانان دوازده ساله کرد. موفقیت او باعث شهرت ناخواسته وی شد که منجر به مرگ اسقف ولنتاین شد.

چرا روز ولنتاین روز عشق است ؟

کشیش ولنتاین را ، زندانی کردند و سرانجام سر بریده شد . اما قبل از مرگ عاشق دختر زندانبان شد. گفته می شود که اسقف شب قبل از اعدام برای دختر یادداشتی با امضای “از طرف ولنتاین تو” نوشت و این اولین پیام و تبریک ولنتاین بود .   بعد از این اتفاق ، 14 فوریه را به یاد آن ها روز عشق یا ولنتاین را جشن می گیرند .

این داستان بسیار زیبا است اما به نظر نمی رسد درست باشد. چنین داستان هایی با توضیح منشأ روز ولنتاین ، در طول سال ها شاخ و برگ زیادی پیدا کرده اند.

ولنتاین چیست ؟

ولنتاین چیست ؟

 

روز ولنتاین در سراسر جهان

امروزه ، روز ولنتاین از ریشه های مذهبی خود فاصله گرفته و به یک جشن شناخته شده تبدیل شده است که در سراسر جهان جشن گرفته می شود و بسیاری از فرهنگ ها سنت های خود را ایجاد می کنند :

  1. در نورویچ ، بریتانیا شخصی به نام جک ولنتاین به طور تصادفی از مردم دیدن می کند و هدایای روز ولنتاین را جلوی درب آنها می گذارد  جک که معادل روز ولنتاین بابانوئل است ، همچنین به خاطر گذاشتن هدایای بیهوده یا حقه بازی با مردم معروف است .
  2. کره جنوبی ماه های زیادی از عشق را جشن می گیرد که از 14 فوریه شروع می شود ، زمانی که زنان با شکلات و گل شریک زندگی خود را جلب می کنند در 14 مارس یا روز سفید ، شرکای آنها پاسخ مشابهی می دهند و برای کسانی که نمی توانند عشق پیدا کنند ، 14 آوریل یا روز سیاه روزی است که از وضعیت مجردی خود احساس تأسف کنند .

و حتی در بسیاری از کشورها ، 14 فوریه ولنتاین و روز عشق است یک روز مرسوم برای پیشنهاد ازدواج و برگزاری عروسی است .

 

و اما ببینیم در ایران قدیم مردم به چه نحوی عشق خود را ابراز می کرده اند ؟

 

روز عشق سپندارمذگان در ایران

روز عشق ایرانی یا سپندارمذگان که اسپندگان و اسنفدگان هم می گویند روزی است که عشقاق محبت و دوست داشتن خود را با انواع کادو به یکدیگر نشان می دهند که با تاریخی کهن تر از روز ولنتاین که مخصوص ایرانیان باستان است این روز را به خاطر بزرگداشت زن و زمین جشن می گرفتند .

روز مشخص سپندارمذگان در ایران باستان 5 اسفند می باشد ولی اختلاف نظر برای این روز به وجود آمده که در ایران باستان تمامی ماه 30 روز بوده ولی در تقویم جدید ایرانیان چون 6 ماه اول سال 31 روز است با این وجود برخی می گویند با احتساب روز های ماه ها سپندارمذگان باید در 29 بهمن ماه جشن گرفت .

روز عشق

روز عشق – ولنتاین چیست

 

تاریخ دقیق سپندارمذگان

منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند ذکر کرده اند ولی با توجه به تغییر رسمی تقویم ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان میزیست ، و 31 روزه شدن 6 ماه اول سال در تاریخ ذکر شده که بر اساس آن منابع کهن را باید به روز رسانی کرد .

امروز زرتشتیان آن را در روز اسفند ( سپندارمذ – پنجمین روز ) از ماه اسفند ( سپندارمذ ) برابر با 29 بهمن در گاه شماری خورشیدی امروزی برگزار می کنند .

اکثر پژوهشگران  از جمله استادان: ابراهیم پورداوود ، جلیل دوستخواه ، رضا مرادی غیاث آبادی و پرویز رجبی  زمان درست این جشن را 5 اسفند می‌دانند و ابداعات جدید در انتقال آن به 29 بهمن را نا درست می‌ دانند .

تاریخچه سپندارمذگان

در ماه های گوناگون ایرانی ، علاوه بر اینکه ماه‌ها نام داشتند ، هر یک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند . برای نمونه روز نخست هر ماه  (روز اورمزد ) ، روز دوم هر ماه ، روز بهمن ( سلامت ، اندیشه ) که نخستین صفت خداوند است ، روز سوم هر ماه ، اردیبهشت یعنی ( بهترین راستی و پاکی ) که باز از صفات خداوند است ، روز چهارم هر ماه ، شهریور یعنی ( شاهی و فرمانروایی آرمانی ) که خاص خداوند است و روز پنجم هر ماه ، (سپندارمذ) بوده‌ است .

در هر ماه ، یک بار ، نام روز و ماه یکی می‌شده‌ است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می‌شد ، جشنی ترتیب می‌دادند متناسب با نام آن روز و ماه . مثلاً شانزدهمین روز هر ماه ، ( مهر) نام داشت و که در ماه مهر ، ( مهرگان ) لقب می‌گرفت و می‌بینیم که چگونه هر جشنی با معنی و مفهوم عمیق خود برای مردم شادی می‌ آفرید .

روز آبان در ماه آبان جشن ( آبانگان ) است یعنی جشن ستایش آب و روز آذر در ماه آذر جشن ( آذرگان ) است یعنی جشن ستایش آتش و همین طور روز پنجم ماه  اسفند  (سپندارمذ) یا ( اسفندار مذ ) نام داشت که جشنی با همین عنوان می‌گرفتند .

 

کادو برای روز ولنتاین

اگر شما هم می خواهید ولنتاین یا سپندارمذگان رو جشن بگیرید و دنبال خرید هدیه هستید می توانید به فروشگاه طلا و جواهر شکنج مراجعه کنید و برای عشق خود هدیه مناسب خریداری بکنید . یا اگر یک کادوی سفارشی می خواهید می توانید به قسمت سفارش اختصاصی طلا و جواهر مراجعه کنید و طرح و ایده خودتان را به کارشناسان ما بدهید و هنرمندان ما طرح شما را بسازند و تحویل بدهند .

 

شما چقدر به روز ولنتاین اهمیت می دهید ؟‌به نظر شما ما هم باید روز ولنتاین جشن بگیریم یا روز سپندارمذگان ؟ در قسمت نظرات ، نظر خودتان را بنویسید .

پر فروش ترین محصولات شکنج

  • 1,206,950تومان

  • 388,850تومان

  • 535,300تومان

  • 494,900تومان

آخرین مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

4 دیدگاه

  1. 04e885d6633b4cae8496c5ceb33bce18?s=54&d=mm&r=g
    LenaCenter 1402-11-25 در 1:14 ب.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود. قسمت تاریخچه ی ولنتاین برام جالب بود.
    ممنون از سایت خوبتون

  2. 7e6723f63a8452697e662cbd5d64721c?s=54&d=mm&r=g
    برترین ها 1402-11-25 در 1:13 ب.ظ - پاسخ

    با ابراز محبت به عزیزان و ابراز عشق همسران به یکدیگر موافق ام. اما با ولنتاینی که این روزها مرسوم هست و لوس شده نه زیاد…

  3. f4017250fbf569cf297dc95668af1207?s=54&d=mm&r=g
    ولنتاین 1402-11-17 در 12:48 ب.ظ - پاسخ

    ما خودمون سپندار مزگان داریم🤣

    • 1d534dfe3819a820a46debeb447c4791?s=54&d=mm&r=g
      پشتیبان فروشگاه 1402-11-23 در 4:14 ب.ظ - پاسخ

      بله