فرق دستبند و پابند در چیست ؟

فرق دستبند و پابند در چیست ؟

فرق دستبند و پابند در چیست ؟ استفاده از پا بند چه زمانی کاربرد دارد ؟ آیا دستبند و پا بند را می توان یکی کرد ؟ فلسفه ی دستبند و پا بند چیست ؟ حکم استفاده از پابند چیست ؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود این مطلب از فروشگاه طلا و جواهر شکنج  را تا آخر مطالعه فرمایید .

دستبند و پا بند از جمله اکسسوری هایی است که امروزه بسیار پر طرفدار است و حامیان خاص خود را دارد . پیش از آن که به تفاوت میان دستبند و پا بند بپردازیم ، در ابتدای مطلب شما را با مفهوم هر یک از آن ها آشنا کرده و سپس به تفاوت میان این ها می پردازیم و توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید .

دستبند چیست ؟

دستبند امروزه یکی از اکسسوری هایی  است  که جنسیت خاصی را در بر نمی گیرد و مردان و زنان از آن استفاده می کنند و یکی از اجزای استایل مردانه و زنانه می باشد البته نوع زنانه دستبند زرق و برق بیشتری داشته و در طرح و جنس های مختلفی عرضه می شود . اما نوع مردانه آن معمولا از نوع زنجیری و یا ترکیبی چرم و یا از نوع کاف می باشد و مدل های دیگر کمتر مورد استقبال مردان است .

فرق دستبند و پایند چیست

فرق دستبند و پایند چیست

 

طبق روایاتی که از گذشته به جا مانده ، در دوران سال های پیش از میلاد استفاده از دستبند حدود 5000 سال ق.م در مصر رواج یافته و حدود 7500 سال ق.م در ترکیه دستبندی پیدا شد که اُبسیدین نام داشت . بدین گونه دستبند کم کم میان مردم رایج شد و از آن استفاده کردند .

دستبند واژه ای یونانی است که ( برشیل – BRACELET ) نام داشته و به دست و بازو تعلق دارد . از زمان قدیم تا کنون ، دستبند ها از جنس های مختلفی ساخته شده اند که مردم بر حسب دلخواهشان می توانند انتخابش کنند . در تعدادی از کشور ها استفاده از دستبند بسیار رایج بوده و در کشور هند استفاده از دستبند بیانگر متاهل بودن شخص در گذشته بود . همچنین در گذشته های دور و در کشور آمریکا ، دستبندی طلا وجود داشت که از مرجان سیاه و قرمز بر روی آن پلاکی ساخته شده بود که شبیه یه یک مشت گره خورده بود . این دستبند یک طلسم همراه خود داشت که از فرد در برابر چشم زخم محافظت می کرد .

پابند یا خلخال چیست ؟

یکی دیگر از اکسسوری هایی که در میان بانوان و دختران امروزی بسیار پر کاربرد و رایج است استفاده از پابند است .
پابند از قدیم الایام حدود چند هزار سال پیش تا کنون میان زنان و دختران مورد استفاده قرار گرفته است . جنس پابند از فلزات متنوعی بوده و بیشتر با طلا و مس و استیل و نقره ساخته می شود اما یکی از بهترین ها درمیان آنان پابند طلا است که از کیفیت بالاتری هم برخوردار است .

فرق دستبند و پایند چیست

ففرق دستبند و پابند چیست

در اکثر جواهر فروشی ها شما میتوانید پابند در طرح های مختلف مشاهده نمایید و در صورت انتخاب ، خرید نمایید . حدود 4500 سال پیش در بین النهرین که محل سکونت سومری ها بود ، به علت تخلیه کردن آرامگاه آن ها در این شهر ، به گهواره ی تمدن جهان شهرت پیدا کرد که در این شهر به دلیل کشف تعدادی از پابند ها و سایر زیور آلات ها دست یافتند که شواهد نشان می دهد این زیور آلات بسیار از سنگ های گران قیمت ساخته شده است .

 

بیشتر بخوانید : نحوه تشخیص طلا اصل از بدل

 

کاربرد پا بند

در جوامع امروزی پابند میان بانوان مخصوصا میان بانوان عرب ، بیشتر به دلیل رقص استفاده می شود و در کشور امریکا معنای زیبایی پای آنان را دارد . همچنین در هند خرید پابند یکی از ملزومات خرید پیش از عروسی شان می باشد .
پابند ها در جنس و طرح های متنوع بوده که از طلا گرفته تا چرم و بسیار میان مردم رایج و کاربردی بوده است .

معنی پابند زنانه چیست ؟

پابند معنای متفاوتی بر روی هر پا دارد . اگر بر روی پای راست بسته شود بدین معناست که شخص ازدواج نکرده و مجرد است و معنی پابند در پای چپ به این صورت است که به عنوان یک جذابیت یا محافظت و طلسم شناخته شده است که معمولا متاهل ها خلخال را بر روی پای چپ پابند می بندند . استفاده از پابند بیشتر کنار دریا یا با لباس های کوتاه از جمله شلوار و دامن صورت میگیرد و زیبایی خاصی دارد .

فرق دستبند و پایند چیست

فرق دستبند و پایند چیست

 

پابند به معنای مختلف میتواند بیانگر شیفته ی خود کردن و یا اسیر کردن و بستن باشد . در هند بستن پا بند نشانه ی داشتن مقام و ثروت است و به همین سبب پادشاهان در زمان قدیم از آن استفاده می کردند . هم چنین از دیدگاه دین اسلام ، بستن پا بند در میان زنان و دختران بدون مانع است ، هرچند که پوشاندن پا تا مچ از واجبات شرعی است .

استفاده از پابند در ایران چگونه است ؟

پابند در زمان های قدیم در کشور ما مخصوصا شهرهای جنوب کشور از جمله : هرمزگان ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، بوشهر و بنادر مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گرفت . اخیر در سایر استان ها از جمله تهران نیز استفاده از پابند رایج شده و میان مردم از طرفداران خاصی برخوردار است .

فرق دستبند و پابند :

حال که هر کدام از محصولات را مورد بررسی قرار دادیم نوبت به تفاوت های دستبند و پایند می رسد . دستبند و پایند را از چندین لحاظ مورد بررسی قرار خواهیم داد . دستبند و پابند هر دو اکسسوری زینتی هستند که برای زیبایی ظاهری مورد استفاده قرار می گیرند .

 

بیشتر بخوانید : فرق طلا و جواهر

 

تنوع بیشتر دستبند  :

اولین مورد تنوع این دو می باشد   دستبند نوعی اکسسوری است که بر روی مچ دست قرار میگیرد و از انواع فلزات گرانبها ، چرم و پارچه و پلاستیک و سنگ های قیمتی در ساخت دستبند استفاده می شود که طرح ها و نقش های بیشتری تولید می شود به همین دلیل تنوع بالایی دارد در صورتی که پایند بیشتر از فلزات گرانبها ساخته می شود و از متریال های دیگر کمتر استفاده می شود پس تنوع پایینی دارد .

محبوبیت کمتر پابند :

تنوع بالای دستبند محبوبیت آن را هم به خودی خود بالا می برد و طیف وسیعی از افراد جامعه از دستبند استفاده می کنند در صورتیکه پایند مخصوص بانوان می باشد و در بین بانوان نیز به نسبت دستبند افراد کمتری از پابند استفاده می کنند چرا که پوشش های امروزی به نوعی پابند را پوشش داده و کمتر دیده می شود که به همین دلیل محبوبیت آن خیلی پایین تر از دستبند می باشد

البته در شهرهای جنوبی مانند بوشهر و خوزستان و هرمزگان قضیه کمی متفاوته

تفاوت دستبند و پایند

تفاوت دستبند و پابند

 

تبدیل پذیری بالای پابند

یکی از بزرگترین مزیت پابند و خلخال این است که می توان از پابند به عنوان دستبند استفاده کرد و قابلیت تبدیل پذیری دارد چرا که معمولا به واسطه ی زنجیر ساخته می شود در صورتی که دستبند با توجه جنس های مختلفی دارد نمی توان به عنوان پایند استفاده کرد ( البته نوع زنجیری دستبند نیز قابلیت استفاده به عنوان پابند استفاده کرد ) که به دلیل کوچک بودن سایز دستبند می باشد . امدوارم تا اینجا فرق دستبند و پابند را فهمیده باشید .

هر دستبند یک معنی :

حالا که  فرق دستبند و پابند رو فهمیدیم بیایید معنی دستبند رو بدونیم ،  دستبند به عنوان یک نماد یا یک مفهوم شناخته شده است  و فرقی ندارد که بر روی کدام دست استفاده شود . دستبند با فلزات خاص از قیمت بالاتری برخوردارد است و بسیاری از بانوان سراغ دستبند با فلز طلا می روند و بیشتر ، در میان دختران رایج است که دستبند با جنس های دیگر از جمله پارچه و پلاستیک و غیره بروند . اما پابند تنوع کمتری دارد و بیشتر زیبایی آن مد نظر مردم است .

ابعاد متفاوت دستبند :

دیتبند های در عرض های مختلف  متفاوت ساخته و به فروش می رسد که نوع زنجیری نازک ترین آن و دستبند های کاف و چرمی ، دستبند های عریض به شمار می رود اما در پابند و یا خلخال به طور معمول زنجیری و نازک می باشد چرا که اساسا خلخال و یا پابند بایستی در اطراف مچ پا آزاد باشد تا در حین راه رفتن آسیبی به پا وارد نکند .

 

شما کدوم یکی رو ترجیح میدید ، دست بند یا پابند ؟ از فرق دستبند و پابند دیگه به چی میشه اشاره کرد ؟

پر فروش ترین محصولات شکنج

  • 1,206,950تومان

  • 388,850تومان

  • 535,300تومان

  • 494,900تومان

آخرین مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه