آیا گردنبند صلیب حرام است ؟

آیا گردنبند صلیب حرام است ؟

آیا گردنبند صلیب حرام است ؟ انداختن گردنبند صلیب از دیدگاه اسلام چه حکمی دارد ؟ شاید سوال خیلی ها باشد که معنای گردن بند صلیب چیست ؟

امروزه با وجود تنوع مدل گردنبند ها ، گردنبند صلیب از جمله گردنبند هایی است که عده ای از جوانان از آن استفاده میکنند و گاها بدون آن که بدانند حکم انداختن آن چیست ، آن را خریداری می نمایند .

اکنون در ادامه ی این مطلب از فروشگاه طلا و جواهر شکنج ، پیش از آن که شما را با حکم انداختن گردنبند صلیب در دین اسلام آگاه کنیم ، ابتدا با معنای گردنبند صلیب آشنا کرده و سپس حکم مربوط به گردنبند صلیب را توضیح خواهیم داد  .

معنی گردنبند صلیب چیست :

بر اساس شواهد ، استفاده از گردنبند صلیب ، به دوران باستان باز می گردد . طبق باور مسیحیان ، صلیب ، نماد فداکاری های عیسی مسیح در آن زمان بوده و آویز صلیب ، مصلوب شدن و چکش زدن حضرت مسیح را بر روی آن بیان کرده اند . به همین دلیل این رویداد ، معنای مهمی میان مسیحیان تا کنون پیدا کرده است . هرچند که امروزه در میان مسیحیان ، خرید و انداختن گردنبند صلیب ، نماد ایمانشان است .

معنای گردنبند صلیب چیست

معنای گردنبند صلیب – آیا گردنبند صلیب حرام است ؟

 

آیا گردنبند صلیب حرام است ؟

حکم انداختن گردنبند صلیب یا فروهر از نظر مراجع تقلید متفاوت است ، اما در دین اسلام ، انداختن گردنبند صلیب ( طلا یا غیر طلا ) ، چه در حال خواندن نماز و چه در انجام کار های روزانه ، حرام می باشد و توصیه ای به خرید و انداختن آن نمی شود و فرقی به جنسیت آن ندارد .

نماد این گردنبند ، غیر مسلمانانه بوده و شرعا از نظر اسلام حرام اعلام شده است و استفاده از آن ، جهل و نادانی در رابطه با حکم و موضوع این مسئله را به دنبال دارد  .

همان گونه که روایتی از فرزند حاتم طائی من باب این موضوع ذکر شده ، به این صورت است : هنگامی که او گردنبند طلا با شکل صلیب بر گردن داشت ، نزد پیامبر اکرم رفته و هنگامی که حضرت ، صلیب را بر گردن عدی بن حاتم طائی دید فرمود : این بت را کنار بگذار !

 

بیشتر بخوانید : تعبیر خواب انگشتر

 

حکم انداختن گردنبند صلیب از نظر مراجع تقلید

طبق بیانیه ی دفتر آیت الله سیستانی :

همان گونه که گردنبند صلیب نماد دین مسیحیت است ، استفاده از هر نوع گردنبندی که بیانگر دین و آیین دیگر ، چه زرتشت و یهود و مسیحیت ، باشد شرعا حرام می باشد .

طبق بیانیه ی دفتر مقام معظم رهبری :

اگر استفاده از گردنبند صلیب منجر به رواج یک گروه خاصی بشود ، جایز نمی باشد . اگر جنس آن از طلا باشد نماز صحیح نبوده و اگر از زیور آلاتی استفاده شود که از فرهنگ های خارجی یا دشمنان مسلمانان تقلید شود جایز نخواهد بود .

طبق بیانیه ی دفتر آیت الله مکارم شیرازی :

حکم انداختن گردنبند طلا ، چه حین خواندن نماز و چه فعالیت هایی غیر نماز ، شرعا و عرفا حرام می باشد . همچنین نگهداری از صلیب بر روی گردنبند یا زیور آلات دیگر جایز نبوده و خواندن نماز یا طرح صلیب بر روی لباس هم جایز نمی باشد .

به فرموده ی آیت الله نوری همدانی : نگهداری از صلیب در جنس مختلف و طلا برای آقایان مجاز نیست .

طبق فرموده ی آیت الله صافی گلپایگانی : انداختن گردنبند صلیب یا معامله ی آن حرام می باشد .

 

بیشتر بخوانید : سایز انگشتر

 

حکم انداختن گردنبند صلیب برای مسمانان

طبق گزارشات ، انداختن صلیب ، چه برای مرد و چه برای زن ، حتی بدون نیت و دلیل خاص و حتی از روی علاقه برای مسلمانان ، جایز نبوده و اشکال دارد . چرا که صلیب ، نمادی از خرافات بوده و نوعی ترویج دین دیگر توسط گروهی خاص که خداوند نیز ترویج چنین دین هایی را نمی پسندد ، هم چنین از نظر فقهی چون تشبیه به کفر و کفار اعلام شده حرام می باشد . چرا که حتی استفاده از گردنبندی که تمثیل حضرت مریم و حضرت عیسی مسیح علیهم السلام باشد هم اشکال دارد .

حکم شرعی صلیب چیست ؟

حکم شرعی صلیب چیست ؟ -آیا گردنبند صلیب حرام است

 

اما در اصل ، یک شیعه ی واقعی ، کسی است که حضرت عیسی ( ع ) را دوست داشته و به امامت و نبوت ایشان ، ایمان داشته باشد .

 

 

شما می توانید نظرات و انتقادات خود را در رابطه با اینکه انداختن گردنبند صلیب چه حکمی دارد با ما درمیان بگذارید .

پر فروش ترین محصولات شکنج

  • 1,206,950تومان

  • 388,850تومان

  • 535,300تومان

  • 494,900تومان

آخرین مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

1 دیدگاه

  1. 58dc11633f69e3763e0cd585ef0b967c?s=54&d=mm&r=g
    دخی گیگا 1403-01-01 در 3:54 ب.ظ - پاسخ

    خداوند ترویج چنین دین هایی را نمی پسنند!؟ خودت داری می گی دین! بی سواد فرقه که نیست! اولا، دوما اینکه خودت می گی صلیب نماد مهربونی ها و فردا کاری های عیسی مسیحه پس کفر و کفار چیه؟ تازه گردن بند صلیب برای رواج مسیحیت نیست برای به همراه داشتن نمادی از پیامبر عزیزشون و محافظت دربرابر موجودات ماورا طبیعته هست پس چرت نگید